Slavery, Colonialism and their Legacy in the Eurocentric University: The Case of Britain and the Netherlands

19 februari 2021

Jaar: 2012
Auteur: Small, Stephen

 

Geïnspireerd door de kritiek van Patricia Hill Collins op de ‘Eurocentrische en masculine kennisvalidatie’, onderzoekt Smalls de verschillende manieren waarop universiteiten, zowel in Groot-Brittannië als in Nederland, kritisch onderzoek naar de geschiedenis van imperium, slavernij en de slavenhandel onderdrukken. Smalls beargumenteert dat de onderdrukking van kritische kennisproductie zowel binnen de academische wereld gebeurd als binnen de informele kennisproductie zoals musea.

Smalls gebruikt het onderzoek ook om aandacht te schenken aan enkele voorbeelden binnen musea en andere herdenkingsplaatsen die gewijd zijn aan de slavernij in Groot-Brittannië en de VS, waaronder een klein aantal initiatieven die de gevestigde verhalen uitdagen en de aandacht vestigen op de macht en het verzet van de tot slaaf gemaakte personen. Daarnaast vestigt Smalls de aandacht op initiatieven binnen academische instellingen in de VS, Groot-Brittannië en andere delen van Europa om dominante beschrijvingen van slavernij en de erfenis ervan aan te vechten.

Een beter begrip van de manieren van kennisproductie- en validatie laat zien welke perspectieven en meningen er sneller geaccepteerd worden dan anderen. Dit kan essentieel zijn om te begrijpen op welke manieren onderdrukking vandaag de dag plaatsvindt.

Ga verder naar het onderzoek >

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

This site is registered on wpml.org as a development site.