Student mentoring

In theorie

Student mentoring is een vorm van begeleiding die zich onderscheidt van volwassen mentoring en peer mentoring. Studentmentoren zijn nog geen volwassenen, noch leeftijdsgenoten van de leerlingen: er is een leeftijdsverschil van vijf tot tien jaar met de mentee, waardoor er geen machtsrelatie ontstaat, maar de mentor wel kan functioneren als rolmodel. Student mentoring kan gepaard gaan met tutoring. Het accent bij mentoring ligt meer op de sociaal-emotionele aspecten en leidt over het algemeen tot veranderingen in het denken en het gedrag van de mentee. Tutoring richt zich meer op cognitieve aspecten. De mentor kan de mentee helpen met motivatie, zelfvertrouwen, en advies.

 

In de praktijk

In de praktijk zijn er verschillende initiatieven die afgeleid zijn van vormen van mentoring. Denk hierbij aan buddy programma’s waarin ouderejaars, eerstejaars studenten ondersteunen aan de start van de opleiding in de overgang naar het hoger onderwijs. Naast de praktische begeleiding binnen de instelling zijn er ook diverse initiatieven die buiten de instelling opereren. Deze initiatieven worden o.a. gefaciliteerd door oud-studenten in specifieke wijken waar vaker sprake is van ongelijke toegang tot huiswerkbegeleiding. 

 

Zie ook:

Student mentoring onder niet-westerse jongeren

Het formele mentorprogramma: als dirigent van biculturele Nederlanders en organisaties uit het bedrijfsleven

 

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site.