Inclusive Excellence

In theorie:

Een Inclusive Excellence is een framework voor inclusief onderwijs. De diverse groep die het onderwijssysteem momenteel instroomt wordt hierbij de focus en het doel is om iedere student alle kansen te bieden die zij nodig hebben om te excelleren. Om alle studenten te laten excelleren moet je overgaan tot het herevalueren van je beleid, waarbij het vooral gaat om specifiek beleid in plaats van generiek, en dus aangepast aan de diverse behoeftes van de studenten. 

 

Het inclusief maken van excellentie is een actief proces waarin hogescholen en universiteiten excellentie bereiken op het gebied van leren, onderwijzen, ontwikkeling van studenten, institutioneel functioneren en betrokkenheid bij lokale en mondiale gemeenschappen. Onderwijs van hoge kwaliteit zou de norm moeten zijn voor alle studenten. Om excellentie inclusief te maken, moeten ongelijkheden in het succes van studenten aan het licht worden gebracht, effectieve onderwijsmethoden worden geïdentificeerd en dergelijke praktijken organisch worden opgebouwd opbouwen voor duurzame institutionele veranderingen.

 

In de praktijk:

Frank Tuitts Inclusive Excellence kader voor onderwijsinstellingen bestaat uit vijf dimensies:

  • Access and succes
  • Institutional climate and intergroup relations
  • Education and scholarship
  • Institutional infrastructure
  • Community engagement

 

Voor docenten bestaan er ook specifieke dimensies:

  1. Intrapersoonlijk bewustzijn (kritische zelfreflectie) 
  2. Interpersoonlijk bewustzijn (bewustwording van de onderlinge relaties en verschillen tussen de studenten)
  3. Curriculum transformatie (inclusief curriculum)
  4. Inclusieve pedagogiek & didactiek
  5. Inclusieve leeromgeving

 

Zie ook: 

Internationaal – The Brilliant Club

ECHO Seminar 2021: Ochtendprogramma (panel Stagediscriminatie en keynote Intersectional Approaches to Inclusive Pedagogy in the Era of Covid)

 

This site is registered on wpml.org as a development site.