
Onderzoeken
Onderwerp
Diversiteit
Beleid
Discriminatie
Hoger Onderwijs
Eurocentrisme
Benodigde voorkennis
Hoog
Middel
Laag
Niveau
Instroom
Intermediate
Gevorderd
Medium
Onderzoek
Scriptie
Podcast
Interview


“Sometimes You Feel Invisible”: Performing Queer/Disabled in the University Classroom
Dit kwalitatieve onderzoek onderzocht de klaservaringen van 25 LHBTQ-studenten met een handicap aan een onderzoeksintensieve universiteit. Gebaseerd op kritische /...
Creating Identity-Safe Spaces on College Campuses for Muslim Students
In dit korte commentaar onderzoeken de auteurs enkele problemen die zich voordoen voor moslimstudenten op universiteitscampussen, waarbij zowel wordt gekeken...
Diversiteit is de norm, er mee leren omgaan is de uitdaging: Een referentiekader voor omgaan met diversiteit in het onderwijs
In deze bijdrage wordt een referentiekader geschetst voor omgaan met diversiteit in het onderwijs. De auteurs zetten een aantal knelpunten...
I BELONG HERE: Sense of belonging op de hogeschool
Onderzoeker Claudia Gomes van Kenniscentrum Talentontwikkeling heeft een boek geschreven over gezien en gehoord voelen, ‘sense of belonging’. Het boek...
Jaarrapport Studeren met een Functiebeperking 2018
Zo een 10% van de studenten in Nederland kampt met een functiebeperking, aandoening of ziekte. Hoe worden zij opgevangen, begeleid...
Let’s do diversity: Report of the University of Amsterdam Diversity Commission
Dit rapport betreft de resultaten van een kwalitatieve onderzoek naar diversiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Dit is het rapport...
LHBTI-discriminatie en werk
In dit onderzoek zet de auteur de verschillende fases en vormen van discriminatie tegen de LHBTQIA+ gemeenschap in Nederland uiteen....
Passend Onderwijs – pas op de plaats of stap vooruit?
De Nederlandse overheid probeert sinds 2007 al bijna twintig jaar de integratie van leerlingen met een beperking of ‘special educational...
Queer Race Pedagogy for Educators in Higher Education: Dealing with Power Dynamics and Positionality of LGBTQ Students of Color
Misawa stelt in dit artikel dat het LHBTQIA+ studenten van kleur vaak moeten bewegen tussen gemeenschappen van kleur en de...
Remembering the “T” in LGBT: Recruiting and Supporting Transgender Students
Dit onderzoek nodigt de lezer uit om verder na te denken over het concept van gender en te overwegen hoe...
Sidelines and separate spaces: making education anti‐racist for students of color
Blackwell stelt in dit artikel dat de huidige staat van anti-racisme in het onderwijs meer gesteld op het gedrag van...
Slavery, Colonialism and their Legacy in the Eurocentric University: The Case of Britain and the Netherlands
Geïnspireerd door de kritiek van Patricia Hill Collins op de ‘Eurocentrische en masculine kennisvalidatie’, onderzoekt Smalls de verschillende manieren waarop...
Stagediscriminatie op de arbeidsmarkt: Interview met onderzoeker Eva Klooster
Eva Klooster deed onderzoek naar de (on)gelijke toegang tot stage en werk van hbo’ers met een migratieachtergrond. In Nederland studeren...
Student mentoring onder niet-westerse jongeren
In het bewerkstelligen van kansengelijkheid worden mentorprogramma’s vaak gezien als een passende oplossing. Zoals Crul in dit artikel stelt, zijn...
Studeren met een functiebeperking 2012: De relatie tussen studievoortgang, studieuitval en het gebruik van voorzieningen
Dit rapport betreft een grootschalig onderzoek naar studeren met een functiebeperking binnen het Nederlandse hoger onderwijs dat tussen 2008-2012...