![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/01/x763-600x339.jpeg.pagespeed.ic.QTuccVbk80.jpg)
Onderzoeken
Onderwerp
Diversiteit
Beleid
Discriminatie
Hoger Onderwijs
Eurocentrisme
Benodigde voorkennis
Hoog
Middel
Laag
Niveau
Instroom
Intermediate
Gevorderd
Medium
Onderzoek
Scriptie
Podcast
Interview
![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/01/x763-600x339.jpeg.pagespeed.ic.QTuccVbk80.jpg)
![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xdisability-poc-600x400.jpg.pagespeed.ic.0lQDz-FPuN.jpg)
“Sometimes You Feel Invisible”: Performing Queer/Disabled in the University Classroom
Dit kwalitatieve onderzoek onderzocht de klaservaringen van 25 LHBTQ-studenten met een handicap aan een onderzoeksintensieve universiteit. Gebaseerd op kritische /...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/02/xMuslim-Photo.jpg.pagespeed.ic.RX8XonPaFX.jpg)
Creating Identity-Safe Spaces on College Campuses for Muslim Students
In dit korte commentaar onderzoeken de auteurs enkele problemen die zich voordoen voor moslimstudenten op universiteitscampussen, waarbij zowel wordt gekeken...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/02/xSchermafbeelding-2021-02-05-om-17.11.26-600x351.png.pagespeed.ic.H8Phk3d6GW.jpg)
Diversiteit is de norm, er mee leren omgaan is de uitdaging: Een referentiekader voor omgaan met diversiteit in het onderwijs
In deze bijdrage wordt een referentiekader geschetst voor omgaan met diversiteit in het onderwijs. De auteurs zetten een aantal knelpunten...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/01/xClaudia-Gomes.jpg.pagespeed.ic.m-wUZZihZA.jpg)
I BELONG HERE: Sense of belonging op de hogeschool
Onderzoeker Claudia Gomes van Kenniscentrum Talentontwikkeling heeft een boek geschreven over gezien en gehoord voelen, ‘sense of belonging’. Het boek...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xJaarrapport-2018-600x600.jpg.pagespeed.ic.ps0AyqFxjS.jpg)
Jaarrapport Studeren met een Functiebeperking 2018
Zo een 10% van de studenten in Nederland kampt met een functiebeperking, aandoening of ziekte. Hoe worden zij opgevangen, begeleid...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2018/04/xSchermafbeelding-2018-05-29-om-09.59.56-423x600.png.pagespeed.ic.1FdiO-FUld.png)
Let’s do diversity: Report of the University of Amsterdam Diversity Commission
Dit rapport betreft de resultaten van een kwalitatieve onderzoek naar diversiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Dit is het rapport...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xdepositphotos_10718288-stock-photo-union.jpg.pagespeed.ic.rk13MDirnQ.jpg)
LHBTI-discriminatie en werk
In dit onderzoek zet de auteur de verschillende fases en vormen van discriminatie tegen de LHBTQIA+ gemeenschap in Nederland uiteen....![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/x18551414-Happy-students-learning-with-teacher-in-university-class-Stock-Photo-1024x682-1-600x400.jpg.pagespeed.ic.hJ5dZPGy6Y.jpg)
Passend Onderwijs – pas op de plaats of stap vooruit?
De Nederlandse overheid probeert sinds 2007 al bijna twintig jaar de integratie van leerlingen met een beperking of ‘special educational...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/02/x3f53bfc4-1cd7-42ef-a6e1-958af0551c2c.sized-1000x1000-1-600x377.jpg.pagespeed.ic.UB5b2mT4mT.jpg)
Queer Race Pedagogy for Educators in Higher Education: Dealing with Power Dynamics and Positionality of LGBTQ Students of Color
Misawa stelt in dit artikel dat het LHBTQIA+ studenten van kleur vaak moeten bewegen tussen gemeenschappen van kleur en de...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xistockphoto-1136187224-612x612-1-600x406.jpg.pagespeed.ic.KuZH27b7yV.jpg)
Remembering the “T” in LGBT: Recruiting and Supporting Transgender Students
Dit onderzoek nodigt de lezer uit om verder na te denken over het concept van gender en te overwegen hoe...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2018/04/xPAP-600x250.jpeg.pagespeed.ic.7_D2zwIEiP.jpg)
Sidelines and separate spaces: making education anti‐racist for students of color
Blackwell stelt in dit artikel dat de huidige staat van anti-racisme in het onderwijs meer gesteld op het gedrag van...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/02/xCastle_Arenberg_Katholieke_Universiteit_Leuven_adj-600x421.jpg.pagespeed.ic.kf_z9eDIiw.jpg)
Slavery, Colonialism and their Legacy in the Eurocentric University: The Case of Britain and the Netherlands
Geïnspireerd door de kritiek van Patricia Hill Collins op de ‘Eurocentrische en masculine kennisvalidatie’, onderzoekt Smalls de verschillende manieren waarop...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xEva-klooster-406x600.png.pagespeed.ic.iFDPijHYR5.png)
Stagediscriminatie op de arbeidsmarkt: Interview met onderzoeker Eva Klooster
Eva Klooster deed onderzoek naar de (on)gelijke toegang tot stage en werk van hbo’ers met een migratieachtergrond. In Nederland studeren...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2020/08/xMaurice-600x600.jpg.pagespeed.ic.HOvZs2ZhUy.jpg)
Student mentoring onder niet-westerse jongeren
In het bewerkstelligen van kansengelijkheid worden mentorprogramma’s vaak gezien als een passende oplossing. Zoals Crul in dit artikel stelt, zijn...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xhttps___cdn-kiosk-api.telegraaf.nl_44aed044-e811-11e8-9257-abf7dc20b589-600x400.jpg.pagespeed.ic.fEzTW5-OmI.jpg)
Studeren met een functiebeperking 2012: De relatie tussen studievoortgang, studieuitval en het gebruik van voorzieningen
Dit rapport betreft een grootschalig onderzoek naar studeren met een functiebeperking binnen het Nederlandse hoger onderwijs dat tussen 2008-2012...![](https://www.tlcenter.nl/wp-content/uploads/2021/03/xblm-600x401.jpg.pagespeed.ic.x8i0tpUps0.jpg)