Diversiteit is de norm, er mee leren omgaan is de uitdaging: Een referentiekader voor omgaan met diversiteit in het onderwijs

19 februari 2021

Jaar: 2010
Auteur: Van Avermaet, P. & Sven Sierens

In deze bijdrage wordt een referentiekader geschetst voor omgaan met diversiteit in het onderwijs. De auteurs zetten een aantal knelpunten en overwegingen binnen het vel uiteen. Terwijl de auteurs het begrip van diversiteit toelichten, gaat het ook over achterliggende afwegingen zoals leercompetenties, samenstelling van scholen en de mate waarin scholen mee zouden moeten bewegen met maatschappelijke ontwikkelingen.

Van Avermaet en Sierens raken met hun pleidooi een belangrijke vraag die bij meeste onderwijsprofessionals speelt: in hoeverre moet men meegaan met maatschappelijke verwachtingen en eisen? In het geval van diversiteit is de realiteit niet te ontkennen en maken de meeste onderwijsinstellingen een grote verandering mee in hun (toekomstige) studentenpopulatie. Dit vraagt ook een andere set aan vaardigheden, kwaliteiten en inzichten vanuit het onderwijspersoneel zelf.

Het artikel biedt een uiteenzetting van de verschillende overwegingen en begrippen die centraal staan in de discussie omtrent diversiteit in het onderwijs

Ga verder naar het onderzoek >

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

This site is registered on wpml.org as a development site.