Creating Identity-Safe Spaces on College Campuses for Muslim Students

19 februari 2021

Auteur: Na'ilah Suad Nasir & Jasiyah Al-Amin

In dit korte commentaar onderzoeken de auteurs enkele problemen die zich voordoen voor moslimstudenten op universiteitscampussen, waarbij zowel wordt gekeken naar eigen persoonlijke ervaringen als discussies en interviews met moslimstudenten van een breed scala aan universiteitscampussen. Vertrekkend vanuit ervaringsdeskundigheid beamen de auteurs dat het praktiseren van het Islamitisch geloof binnen de universiteit pijnlijk en persoonlijk is. Specifiek geven de auteurs aan dat het een proces is dat constant publiekelijk wordt uitgevraagd en afgelegd moet worden, tot frustratie van degene die het geloof willen beoefenen.

Aan de hand van verhalen van hun studenten, beschrijven de auteurs hoe studenten universiteitscampussen ervaren als ruimtes waar ze onderhandelen over hun islamitische identiteit. Denk hierbij aan openlijke vijandigheid, uitsluiting en onterechte vermoedens. De auteurs koppelen de problemen die zij aan de orde stellen aan hoe mensen identiteiten in sociale contexten in het algemeen ervaren en aan de ervaring van studenten van de universiteit als leercontext. De auteurs presenteren ook verschillende mogelijke voorschriften voor de praktijk die universiteitsbestuurders zouden kunnen overwegen bij het maken hun campussen verwelkomen leer- en sociale ruimtes voor moslimstudenten.

Deze persoonlijke ervaringen benadrukken hoe de ‘neutrale’ ruimte van de universiteit niet zodanig ervaren wordt door sommige studenten en medewerkers. Het feit dat deze groepen hun religie als last ervaren binnen het hoger onderwijs heeft niet zodanig met de religie zelf te maken, maar met het feit dat het systeem hier niet op afgestemd is. Door gehoor te geven aan de behoeften van deze studenten kan een campus op meer inclusieve wijze ingericht worden.

Ga verder naar het onderzoek >

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

This site is registered on wpml.org as a development site.