Culturele diversiteit in het onderwijs: Interview Nabil El Malki

29 mei 2018

Jaar: 2017

Nabil El Malki deed in zijn scriptie onderzoek naar de culturele compentie van onderwijsprofessionals. Uiteindelijk is het goed omgaan in het onderwijs met culturele diversiteit een belangrijke voorwaarde om bij te dragen aan minder polarisatie in de samenleving. Als het onderwijs niet het vermogen heeft om cultureel competent te zijn, wordt het een lastige opgave om verschillende werelden bij elkaar te brengen. Nabil onderzocht welke factoren het vermogen verklaren van professionals in het middelbaar beroepsonderwijs om met culturele diversiteit om te gaan. Op basis van kwalitatieve data verzameld bij 3 MBO- instellingen is inzicht verkregen in deze factoren.

Lees hier de scriptie Culturele diversiteit in het onderwijs: Een verklarend onderzoek naar de omgang met culturele diversiteit onder studenten’  (Malki El, 2017).

In het onderstaande interview met ECHO vertelt Nabil over zijn onderzoek.

 

Waarom heb je gekozen voor dit onderwerp?
Ik heb voor het onderwerp ‘culturele diversiteit’ gekozen omdat ik merk dat veel jongeren zich niet begrepen voelen. Doordat ze zich niet begrepen voelen, kan dat ertoe leiden dat hun onderwijsprestaties achteruit gaan. Ik heb in het verleden als jongerenwerker gewerkt en op scholen trainingen gegeven aan jongeren over identiteitsvorming. In deze periode heb ik gemerkt dat docenten soms niet goed weten hoe de leef- en belevingswereld van een jongere eruit ziet. Er ontstaat te vaak een mismatch tussen jongeren en docenten. In mijn ogen is het omgaan met culturele diversiteit een vak op zich. Door je te verdiepen in dit thema, wordt het voor het onderwijs gemakkelijker om aan te sluiten op hun leerlingen.

 

Wat heb je zelf geleerd van je scriptie?
Tijdens het schrijven van mijn scriptie heb ik geleerd dat het omgaan met culturele diversiteit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Echter, zijn er voldoende voorbeelden van docenten die wel op hun eigen manier aansluiten op de culturele diversiteit onder leerlingen. Deze voorbeelden mogen meer gedeeld worden.

 

Welk resultaat van je onderzoek vind je zelf het interessantst?
In mijn onderzoek vind ik het vooral interessant dat de leef- en belevingswerelden van leerlingen en docenten ver uit elkaar kunnen staan.

 

Welk resultaat uit je scriptie vind je het meest teleurstellend en zou je het liefst veranderen?
Het is voornamelijk teleurstellend dat een groot deel van de docenten weinig/geen rekening houdt met de culturele diversiteit in de klas. Naar mijn mening is het van belang om hier rekening mee te houden. Hiermee vergroot je immers de kans dat leerlingen zich thuis voelen op hun school. Dit kan de onderwijsprestaties en de voorbereiding op de maatschappij alleen maar ten goede komen. Het liefst vergroot ik het bewustzijn op scholen ten aanzien van de cultureel diverse populatie leerlingen.

 

Als je één tip zou mogen meegeven aan hoger onderwijsinstellingen om diversiteit en inclusie te bevorderen, wat zou dat dan zijn?
Het voornamelijk hoog op de agenda zetten van de thema’s diversiteit en inclusie wil ik als tip meegeef. Het gesprek mag hier meer over gevoerd worden. Daarbij moet er niet alleen over leerlingen gesproken worden, maar voornamelijk met leerlingen.

 

Zie ook

This site is registered on wpml.org as a development site.