Jaarrapport Studeren met een Functiebeperking 2018

10 maart 2021

Jaar: 2018
Auteur: ECIO

Zo een 10% van de studenten in Nederland kampt met een functiebeperking, aandoening of ziekte. Hoe worden zij opgevangen, begeleid en gefaciliteerd door hun opleiding in het hoger onderwijs? Deze vragen staan centraal in dit rapport dat het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I) opstelde voor Expertisecentrum inclusief onderwijs. De basis voor het
onderzoek bestond uit een speciale module binnen de Nationale Studenten EnquĂȘte (NSE) 2018,
gericht op studenten met een functiebeperking. In dat kader hebben 24.000 studenten hun
oordelen gegeven over de mate waarin hun opleiding hen in staat stelt om zonder onnodige
belemmeringen hun studie te volgen.

Uit het rapport blijkt dat er sterke verschillen zijn per universiteit en opleiding. Opvallend is ook dat het aandeel van studenten met dyslexie sterk aanwezig is in het hbo (40% van de respondenten), terwijl het wo juist een sterk aandeel van studenten met een psychische aandoening (35% van de respondenten) heeft. Tegelijkertijd blijkt ook dat er nog veel onvrede onder studenten heerst als het aankomt op voorlichting, intake en begeleiding. Dit is zeker het geval binnen grote hogescholen en universiteiten.

Gezien het grote aandeel van studenten die studeren met een functiebeperking, is het van belang om op de hoogte te zijn van de behoeften en ervaringen van deze studenten. Zeker gezien het aantal ‘onzichtbare’ functiebeperkingen, zoals psychische aandoeningen en dyslexie, is het belangrijk om hier expliciet naar te handelen.

Ga verder naar het onderzoek >

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

Zie ook

This site is registered on wpml.org as a development site.