POP corner – Universiteit Leiden

23 april 2018

BEST PRACTICE:

Pop Corner- Universiteit Leiden

POP-corner (propedeuse ondersteuningspunt) is het eerste project binnen de Universiteit Leiden dat zich bezighoudt met het bevorderen van studierendement en taalvaardigheid. Professionals en (ondervertegenwoordigde) studenten van de afdeling Sociale Wetenschappen hebben in 2008 gezamenlijk de POP-corner geïnitieerd. Het is opgericht in nauw overleg met studenten vanuit verschillende culturele en sociale achtergronden, nationaal en internationaal. POP-corner is een fysieke ontmoetingsplaats waar activiteiten worden georganiseerd om het studiesucces van ondervertegenwoordigde groepen in het hoger onderwijs te verbeteren. Studenten en professionals aan de onderwijsinstelling ontwerpen en implementeren samen activiteiten om studenten te ondersteunen bij het vinden van hun weg binnen de universiteit en het ontwikkelen van vaardigheden. Het project is laagdrempelig en toegankelijk en biedt studenten begeleiding op maat en training op het gebied van academische vaardigheden. Ouderejaarsstudenten putten hun kennis uit eigen ervaring en geven deze kennis door aan beginnende studenten, zodat zij niet in dezelfde valkuilen stappen. De POP-corner wil tegemoet komen aan de wensen van studenten om zich eerder – maar ook meer – ‘thuis’ te voelen binnen de Universiteit Leiden en op deze manier succesvoller te kunnen studeren.

De POP-corner biedt academisch support voor alle studenten, maar in het bijzonder voor studenten met een migratieachtergrond, gedurende het eerste jaar en daaropvolgende jaren. Popcorner is zowel een fysieke ruimte op een centrale plek van de faculteit als een infrastructuur van meerdere diensten. De locatie van POP-corner maakt het toegankelijk en makkelijk te vinden voor studenten. POP-corner helpt studenten bij het vinden van hun weg binnen de gebouwen van de universiteit en biedt diverse cursussen aan gericht op het ontwikkelen van academische vaardigheden voor het verbeteren van studieprestaties. Eén van de aangeboden diensten bestaat uit ad-hoc mentoring van eerstejaarsstudenten door ouderejaarsstudenten. De interventie is ingebed in de structuur van de onderwijsinstelling en beschikbare studentondersteuning programma’s en is toegankelijk voor alle studenten van de afdeling Sociale Wetenschappen.

Klik hier voor aanvullende informatie

This site is registered on wpml.org as a development site.