Koplopers – Hogeschool Rotterdam

18 augustus 2020

BEST PRACTICE:

‘’Koplopers is een driejarig onderzoeksproject van Hogeschool Rotterdam gestart in 2016 in samenwerking met InHolland en de gemeente Rotterdam dat tot doel de participatie te verbeteren van jongeren met psychische kwetsbaarheid aan het onderwijs (hbo, mbo), welzijn en bij het vinden van werk. Bijzondere rol in het project is er voor het jongerenteam van ervaringsdeskundigen. Jongeren die uit eigen ervaring weten waar je tegen aanloopt op school, op stage, bij het vinden van werk en in het dagelijks leven als je psychische problemen hebt.’’ (link to article)

Tijdens verschillende bijeenkomsten kwamen de krachtige verhalen van de jongeren naar voren, waarbij bewustwording plaats in nam van de onzichtbare kwetsbaarheid. Ook werden er workshops aangeboden waar de aanwezigen konden oefenen op actuele vraagstukken rondom het thema diversiteit & inclusie.

‘’Lector Frans Spierings van Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam is vol lof over het project. “Ik wist niet dat dit ging gebeuren vandaag. Jullie hebben het fantastisch gedaan en zo psychische kwetsbaarheid bespreekbaar gemaakt.” Het Koplopers-project ontstond anders dan alle andere projecten. “We wilden het doen vanuit de ervaringsdeskundige. De jongeren hebben gekozen hoe. Normaal bepaal ik als onderzoeker hoe en wat; je zit meestal in een machtspositie. De macht om te definiëren wat het probleem eigenlijk is, hoe je het aanpakt. Dik keer dus niet. De jongeren hielden ons een spiegel van gelijkwaardigheid voor. We zijn met velen in gesprek geweest (hulpverleners, jongeren, onderzoekers enz.). Wat we ontdekten was, dat als de jongeren over hun kwetsbaarheid gingen praten, anderen ook gingen praten. Erover spreken geeft je kracht. Ik heb hier zelf ook van geleerd. Als onderzoeker merkte ik dat ik niet meer zo goed luisterde. Door deze jongeren is dit overboord gegooid.” (link to article)

Foto: bron

This site is registered on wpml.org as a development site.