Studeren met een functiebeperking 2012: De relatie tussen studievoortgang, studieuitval en het gebruik van voorzieningen

10 maart 2021

Jaar: 2013
Auteur: Anja van den Broek, Marjolein Muskens, Jeroen Winkels

 

Dit rapport betreft een grootschalig onderzoek naar studeren met een functiebeperking binnen het Nederlandse hoger onderwijs dat tussen 2008-2012 is uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de ervaringen van zowel studenten met als zonder beperkingen, om zo de verschillen in kaart te brengen.

Uit het onderzoek blijkt dat 3 op de 10 studenten kampt met een functiebeperking, variërend van dyslexie en autisme tot concentratieproblemen en fysieke beperkingen. Hiervan ervaart één op de drie studenten met een beperkingen belemmeringen tijdens hun studie. Hiernaast is het ook zo dat deze studenten vaker langere tijd aan hun studie moeten zitten om dezelfde resultaten te behalen.

De belemmeringen stoppen niet zodra deze studenten het onderwijs uit zijn: vijf jaar na afstuderen heeft de helft (50%) van de studenten met een functiebeperkingen geen betaald werk, in contrast met slechts 18% van studenten zonder functiebeperking. Hierdoor is het van belang om waar mogelijk intentioneel de nodige ondersteuning te bieden.

Ga verder naar het onderzoek >

Op zoek naar een korter overzicht? Klik hier een factsheet van het onderzoek voor een kort overzicht van de feiten en cijfers.

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

This site is registered on wpml.org as a development site.