Student mentoring onder niet-westerse jongeren

22 januari 2021

Jaar: 2003
Auteur: Crul, M.

In het bewerkstelligen van kansengelijkheid worden mentorprogramma’s vaak gezien als een passende oplossing. Zoals Crul in dit artikel stelt, zijn deze projecten uitzonderlijk effectief voor de Turkse en Marokkaanse gemeenschap binnen het Nederlands onderwijssysteem. Hierbij kunnen studentmentoren ingezet worden om te zorgen dat toekomstige en startende studenten een makkelijkere weg naar en binnen het hoger onderwijs te banen. Deze effectief is ook gedeeltelijk door de gebrekkige reguliere begeleiding die wordt geboden tijdens de opleiding.

Al hoewel er veel over het succes van deze programma’s wordt gesproken, is er over het algemeen weinig aandacht voor de specifieke mechanismen binnen mentorprogramma’s zelf. Crul maakt onderscheid tussen vier verschillende fases die zicht voortdoen tijdens het proces: de kennismakingsfase, de intensieve begeleidingsfase, de verdiepingsfase en de afsluiting. Per fase is er ook een andere rol die de mentor vervult.

Een beter begrip voor de verschillende fases binnen mentorprogramma’s ondersteund bij het creĆ«ren van een effectieve aanpak. Zo weet je als professional op welke verschillende fases je kan sturen of kan je makkelijker identificeren waar het knelpunt zit.

Ga verder naar het onderzoek >

Dit onderzoek kan gebruik maken van termen en concepten die wijzelf niet hanteren op deze website. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de kaders en definities op deze website.

Zie ook

This site is registered on wpml.org as a development site.